020 – 833 44 55

Het nieuwe model van HARLEY-DAVIDSON®, de NIGHTSTER™

MILWAUKEE, WI (april 2022) – Het Harley-Davidson® Nightster™-model uit 2022 begint een nieuw hoofdstuk in het verhaal van de Harley-Davidson® Sportster®-motorfiets – een sprong voorwaarts in prestaties en design, terwijl het een toegankelijke instap blijft in motorrijden en het merk. Deze geheel nieuwe motorfiets combineert een klassiek Sportster-modelsilhouet met de on-demand prestaties van de nieuwe Revolution® Max 975T-aandrijflijn en een groot aantal moderne elektronische hulpmiddelen en functies voor de rijder. Het Nightster-model uit 2022 herdefinieert de Sportster-motorervaring voor een nieuwe generatie rijders.

"De Nightster is een instrument van expressie en verkenning, ondersteund door prestaties", zegt Jochen Zeitz, voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson. "Door voort te bouwen op de 65-jarige Sportster-erfenis, biedt de Nightster een canvas voor creativiteit en personalisatie en biedt het het ultieme platform voor maatwerk en expressie voor nieuwe en bestaande rijders."


New Revolution® Max 975T aandrijflijn

Het hart van het 2022 Nightster-model wordt gevormd door de nieuwe Revolution® Max 975T-aandrijflijn. Het is een vloeistofgekoelde V-Twin van 60 graden met een torque die vlak blijft door de brede powerband- en engine performance die zijn ontworpen om sterke acceleratie en robuust vermogen in het middenbereik te leveren. De lengte en vorm van de velocity stacks, gecombineerd met het volume van de airbox, zijn afgestemd om de prestaties over het hele motortoerentalbereik te maximaliseren. De profielen van dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming op de inlaatkleppen zijn ontworpen om te passen bij de prestaties van deze motor.


Krachtige behendigheid

Het Nightster™-model combineert een wendbaar, lichtgewicht chassis met een krachtige motor die is afgesteld voor sterke prestaties in het middenbereik, een ideale combinatie voor het navigeren door stadsverkeer en opladen langs bochtige weggetjes. Middelhoge voetbedieningen en een laag stuur zorgen ervoor dat de rijder in een gecentreerde, comfortabele houding op de fiets zit. Onbeladen zithoogte is 27,8 inch. De lage zithoogte gecombineerd met een smal profiel maakt het voor de meeste rijders mogelijk om vol vertrouwen de voeten plat neer te zetten bij een stop.

De Revolution® Max 975T-aandrijflijn is het centrale, structurele onderdeel van het Nightster™-motorchassis, dat het gewicht van de motorfiets aanzienlijk vermindert en resulteert in een zeer stijf chassis. De structuur van de staartsectie is lichtgewicht aluminium. De achterbrug is gemaakt van gelaste rechthoekige stalen buizen en is een bevestigingspunt voor de dubbele achterschokdempers.

De voorvering is een 41 mm SHOWA® Dual Bending Valve conventionele vork, ontworpen om verbeterde handlingprestaties te bieden door de band in contact te houden met het wegdek. De achterwielophanging is voorzien van dubbele schokdempers met emulsietechnologie aan de buitenboordmotor met schroefveren en een kraag met schroefdraad voor afstelling van de voorbelasting.


Verbeteringen in de veiligheid van de rijder

Het Nightster-model is uitgerust met Rider Safety Enhancements* van Harley-Davidson, een verzameling technologieën die zijn ontworpen om de prestaties van de motorfiets af te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen. De systemen zijn elektronisch en maken gebruik van de nieuwste chassiscontrole, elektronische remcontrole en aandrijflijntechnologie. De drie elementen zijn:

Antiblokkeerremsysteem (ABS) is ontworpen om te voorkomen dat de wielen blokkeren tijdens het remmen en helpt de rijder de controle te behouden bij het remmen in een rechte lijn, urgente situatie. ABS werkt onafhankelijk van de voor- en achterremmen om de wielen aan het rollen te houden en ongecontroleerde wielblokkering te voorkomen.

Het tractiecontrolesysteem (TCS) is ontworpen om te voorkomen dat het achterwiel overmatig doordraait bij acceleratie. TCS kan het vertrouwen van de rijder vergroten wanneer de beschikbare tractie wordt aangetast door nat weer, een onverwachte verandering in het wegdek of bij het rijden op een onverharde weg. De berijder kan TCS in elke rijmodus deactiveren wanneer de motorfiets is gestopt en de motor draait.

Drag-Torque Slip Control System (DSCS) is ontworpen om het motorkoppel aan te passen en overmatige slip van het achterwiel te verminderen bij door de aandrijflijn veroorzaakte vertraging, wat meestal optreedt wanneer de rijder abrupt terugschakelt of snel het gaspedaal vermindert terwijl hij aan het rijden is.


Fris ontwerp gebaseerd op klassieke vorm

Geheel nieuw vanaf de wielen met een slank, laag en krachtig uiterlijk, het Nightster-model brengt klassieke stijlkenmerken van het Sportster-model over, het duidelijkst in de zichtbare achterschokdempers en de vorm van een airbox-afdekking die doet denken aan de iconische Sportster-walnut benzinetank. De ronde luchtinlaatdeksel, het solozadel, de chopped spatborden en het snelheidsscherm herinneren aan elementen van recente Sportster-modellen, terwijl een zijpaneel dat de brandstoftank onder het zadel verbergt, een vorm heeft die lijkt op de vorige Sportster-olietank. De Revolution Max-aandrijflijn vormt het middelpunt van het ontwerp, omlijst door snaking exhaust header en afgewerkt in een getextureerde metallic houtskoolpoedercoating met glanzend zwarte inzetstukken. Een cover onder de radiator verbergt de batterij en zorgt ervoor dat de radiator minder prominent lijkt. De wielafwerking is Satin Black. Paintopties zijn onder meer Vivid Black, Gunship Grey en Redline Red. Gunship Grey en Redline Red kleuropties worden alleen toegepast op het airboxcover; de front- en rearfenders en het snelheidsscherm zijn altijd afgewerkt in Vivid Black.

Harley-Davison® Genuine Motor Parts & Accessories heeft een reeks accessoires voor de Nightster-motorfiets gecreëerd, ontworpen om de pasvorm, het comfort en de stijl te verbeteren.


6c2a7c60317a8f515b7bfcc496beb399_d51657d5fb314436.jpg